Prowadzenie działań pozycjonerskich i optymalizacyjnych to standard branżowy w ecommerce. Brak znajomości zasad tworzenia sklepów, uzupełniania ich treści oraz dbania o kwestie techniczne znacząco odbija się na widoczności strony, ruchu w sklepie oraz liczbie transakcji.
Pozycjonowanie sklepów internetowych: na czym to polega?
Pozycjonowanie sklepu internetowego jest długotrwałym procesem złożonym z wielu etapów. Najważniejszym podmiotem, który wyznacza trendy i wskazuje, jakie czynności muszą być dokonywane, aby sklep był widoczny w wyszukiwarkach jest Google i jego algorytmy. Zmiany w obrębie algorytmów dokonywane są niemal każdego dnia, dlatego optymalizacja sklepu pod kątem SEO jest procesem dynamicznym.
Ponieważ pozycjonowanie wymaga profesjonalnych narzędzi i wiedzy, działania dotyczące SEO warto oddać w ręce osób, które mają doświadczenie i know-how na temat tego, jak pozycjonować sklep internetowy. Czym jednak samo pozycjonowanie jest? Najprościej mówiąc, to zbiór działań, które sprawiają, że dana strona jest widoczna w TOP10 wyszukiwań Google, gdy w wyszukiwarkę wpisze się frazę, na jaką ta strona chce odpowiadać.
Aby tak się wydarzyło, każda strona, w tym sklep internetowy, musi spełniać szereg wytycznych: począwszy od aspektów technicznych (odpowiednia mapa strony, META opisy, linkowanie, przekierowania, responsywność, szybkość ładowania), poprzez content (indywidualny, niepowtarzalny, odpowiedniej długości i nasycony frazami kluczowymi) na bezpieczeństwie skończywszy (certyfikat SSL).
Optymalizacja sklepu nigdy się nie kończy
Każdy profesjonalny zespół zajmujący się pozycjonowaniem, swoją pracę nad stroną (serwisem, sklepem internetowym, witryną reklamującą usługi stacjonarne) zaczyna od audytu. Jego efektem jest ustalenie, w jakiej kondycji jest dana strona www, jakich zmian i w których obszarach wymaga: czy są to poprawki techniczne i dotyczące konstrukcji strony (np. dodanie nagłówków lub ich usunięcie), contentowe, dotyczące sekcji META i danych uporządkowanych, linkowania etc. Na podstawie audytu specjaliści opracowują strategię działania oraz wstępne przewidywania dotyczące efektów, jakie optymalizacja sklepu przyniesie.
Jak już wspomnieliśmy, proces pozycjonowania jest procesem dynamicznym, dlatego chociaż najczęściej największy nakład pracy przypada na początkowy okres optymalizacji, w kolejnych miesiącach i latach opieka zespołu specjalistów od SEO jest wskazana. Konkurencja nigdy nie śpi, wciąż pojawiają się nowe podmioty (zwłaszcza w sektorze ecommerce), a algorytmy ulegają zmianom: aby utrzymać wypracowaną pozycję w Google i piąć się w górę, należy reagować na otoczenie rynkowe.
Jak pozycjonować sklep internetowy z głową?
Google nie zdradza wszystkich szczegółów, ale przekazuje wiele wskazówek i rekomendacji programistom, projektantom i osobom zajmującym się SEO, których stosowanie przekłada się na pozytywną ocenę przez algorytmy Google. To, co warto zapamiętać to fakt, że znajomość wszystkich tych wskazówek jest kluczowa: opuszczenie pracy w jednym obszarze (np. zrezygnowanie z certyfikatu SSL lub niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych) może sprawić, że nawet najwyższej jakości content marketing czy linkowanie nie przyniosą rezultatów.
Dlatego jeśli chcesz mieć pewność, że Twój sklep ma najlepsze możliwe wsparcie techniczne, oddaj go pod opiekę osób, które wiedzą, jak pozycjonować sklep internetowy, aby proces ten był skuteczny i odpowiednio rozplanowany w czasie. Mówiąc o czasie warto mieć świadomość, że optymalizacja sklepu i każdej innej strony internetowej nie daje spektakularnych efektów z dnia na dzień: jednak warto uzbroić się w cierpliwość. Bez odpowiedniego pozycjonowania, każde Twoje działanie pójdzie na marne: dlatego nie możesz sobie pozwolić na zaniedbanie SEO.