Jak reklama podprogowa wpływa na człowieka?

Należy pamiętać, że wiadomość podprogowa, która zwana jest również wiadomością ukrytą, jest zaprojektowana w taki sposób, żeby przejść poniżej normalnych granic percepcji. Przeważnie są niesłyszalne dla świadomego umysły, lecz słyszalne dla nieświadomego bądź głębszego umysłu. Bardzo popularnym przykładem wiadomości podprogowej jest odtwarzanie różnych informacji w czasie snu.

Reklama podprogowa

Warto podkreślić, że reklama podprogowa budzi bardzo mieszane emocje pośród specjalistów, którzy zajmują się promocją, a wśród adresatów reklam bardzo często wywołuje panikę. Często ludzie się zastanawiają, czy etyczne może być wykorzystywanie faktu, że nasz umysł podlega manipulacji za pomocą przekazu, którego do końca nie jest świadomy? W Polsce postanowiony, że stosowanie tego typu reklamy jest niedopuszczalne i jest to zakazane na mocy ustawy o radiofonii oraz telewizji. Warto zaznaczyć, że reklama podprogowa ma na celu stymulację mózgu odbiorcy w ściśle określony sposób – tak, żeby nie zdążył zakodować przekazu w sposób pełni świadomy.

Jak reklama podprogowa wpływa na odbiorców?

Istnieje wiele różnych opinii dotyczących tego, czy manipulacja w reklamie jest możliwa, czy bodziec podprogowy rzeczywiście może wpływać na decyzję o kupnie konkretnych produktów. Ciągle można znaleźć ukryte komunikaty w plakatach, filmach, reklamach telewizyjnych czy nawet w bajkach. Ciekawym przykładem jest jeden z amerykańskich programów, w którym w czasie emisji wyświetlano szybko migające logo sieciówki fast foodowej. Sporo osób doszukuje się także przekazów o charakterze seksualnym – mają one manipulować konkretne grono odbiorców. Przykładem tego są kostki lodu w napoju układające się w nagą kobiecą sylwetkę, czy nawiązanie do czynności seksualnych poprzez zastosowanie konkretnych słów w odpowiednim układzie – przykładów są setki. Bardzo kluczowe jest jednakże rozstrzygnięcie, kiedy mamy do czynienia z celowym przekazem twórcy reklamy i co jest kwestią przypadku, a co wyłącznie wytworem wyobraźni widzów i ich indywidualnych systemów skojarzeń. Trzeba też wspomnieć o tym, że cokolwiek sądzimy o reklamie podprogowej, to nie można odmówić tej iluzji wykorzystywanej w środkach masowego przekazu stałej popularności. Jednakże trzeba o tym wiedzieć, że reklamy podprogowe są stosowane powszechnie od dziesiątek lat nie tylko w filmach czy programach telewizyjnych. Są obecne także w muzyce, plakatach czy przekazach radiowych – przykładów reklam podprogowych jest bardzo dużo.

ebiznes.org.pl

Redakcja guideme24.pl